Analiza porównawcza tożsamości dzieci w środowiskach wielojęzycznych na dwóch odrębnych obszarach Polski południowej
PDF (Angielski)

Słowa kluczowe

wielojęzyczność
otoczenie
nastawienie
tożsamość
dzieci

Jak cytować

Woźniak, E., & Fyda, A. (2024). Analiza porównawcza tożsamości dzieci w środowiskach wielojęzycznych na dwóch odrębnych obszarach Polski południowej. Półrocznik Językoznawczy Tertium, 9(1), 173-192. https://doi.org/10.7592/Tertium.2024.9.1.288

Abstrakt

Funkcjonowanie postaw w środowisku wielojęzycznym od zawsze stanowiło pole zainteresowania wśród wielu badaczy (np. Dewaele i Li, 2020). Niewiele jest jednak informacji związanej z tym , jak ten proces jest kształtowany na wczesnych etapach życia.  Niniejszy artykuł ma na celu charakterystykę postaw uczniów szkoły podstawowej w stosunku do języka polskiego, angielskiego oraz dialektu regionalnego. Co więcej, zbadano (i) w jaki sposób status i poczucie przynależności znajdują odzwierciedlenie w reakcjach dzieci, (ii) jakie jest ich podejście do nauki języków, (iii) w jakim stopniu społeczeństwo wpływa na ich poglądy. Badania zostały przeprowadzone w dwóch grupach uczniów szkoły podstawowej w wieku 7, 8, oraz 9 lat. Dane zostały zgromadzone w oparciu o metodę wywiadu, który przeprowadzono w języku polskim. Głosy dzieci zarejestrowano w celu opracowania  późniejszej transkrypcji. Wyniki badania obrazują jak status i poczucie przynależności do regionu wpływają na emocjonalnie przywiązane do języka oraz wyjaśniają rolę placówki w kształtowaniu postaw uczniów w środowisku wielojęzycznym.

PDF (Angielski)

Bibliografia

Amin, Ahmad (2020) “Attitude Towards Language in Sociolinguistics Settings: A Brief Overview”. REiLA: Journal of Research and Innovation in Language, 2(1); 27-30.

Block, David (2014) Second Language Identities. London: Bloomsbury.

Crystal, David (2006) How Language Works. New York: The Overlook Press.

Fisher, Linda, Michael Evans, Karen Forbes, Angela Gayton, Yongcan Liu (2018) “Participative Multilingual Identity Construction in The Languages Classroom: A Multi-Theoretical Conceptualization.” International Journal of Multilingualism, 17(4); 448–466. https://doi.org/10.1080/14790718.2018.1524896

Gabryś-Barker, Danuta (2019) “Studying Bilingual and Multilingual Language Identities: Natural Settings Versus Formal Instruction”. Linguistica Silesiana, 40; 341-359.

Grosjean, Francois (2010) Bilingual: Life and Reality. Harvard University Press.

King, Ruth, Carmen L. LeBlanc, D. Rick Grimm (2018) “Dialect Contact and the Acadian French Subjunctive: A Cross-Varietal Study”. Journal of Linguistic Geography, 6(1); 4-19.

King, Lid (2018) The Impact of Multilingualism on Global Education and Language Learning. Cambridge Assessment English Perspectives.

Norton, Bonny (2001) “Non-Participation, Imagined Communities and the Language Classroom”. In Michael Breen (ed.) Learner Contributions to Language Learning. London: Longman; 159-171.

Norton, Bonny (2013) Identity and Language Learning: Extending the Conversation. Bristol, Buffalo, Toronto: Multilingual Matters.

Skutnabb-Kangas, Tove (2000) Linguistic Genocide in Education--or Worldwide Diversity and Human Rights?. New York: Routledge.

Spolsky, Bernard (2004) Language Policy. Cambridge: Cambridge University Press.

Tajfel, Henri, John C. Turner (2004) “The Social Identity Theory of Intergroup Behavior”. In John T. Jost, Jim Sidanius (eds.) Political Psychology: Key Readings. New York: Psychology Press; 276-293.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2024 Półrocznik Językoznawczy Tertium