Abstrakt
W tym artykule przeanalizowano sposoby prezentowania gatunków prymarnie internetowych w opowiadaniach publikowanych online na przykładzie anglojęzycznego tekstu fanowskiego Like-Hate-Love Imagined, w którym autorka, dzięki możliwościom oferowanym przez stronę Archive of Our Own, uwzględniła zarówno imitacje wizualne, jak i tekstowe tych gatunków. Te ostatnie obecne są także w publikacjach drukowanych, co dodatkowo pozwoliło na wskazanie podobieństw i różnic w przytaczaniu gatunków prymarnie internetowych w druku i w internecie. Przez porównanie umieszczonych w opowiadaniu gatunków (postów i komentarzy na portalach społecznościowych, SMS-ów oraz rozmowy przez komunikator) z ich definicjami wskazano, że bez względu na sposób publikacji najwierniej oddanymi elementami tego typu przedstawień są aspekty strukturalny i pragmatyczny gatunku. Częstsze w publikacjach online oddanie tych gatunków w formie obrazu pozwala na pełniejsze ukazanie tych aspektów, w tym przede wszystkim związanych z nimi elementów charakterystycznych dla języka internetu, tzn. multimedialności i interaktywności.
Bibliografia
Alhabash, Saleem, Mengyan Ma (2017) “A Tale of Four Platforms: Motivations and Uses of Facebook, Twitter, Instagram, and Snapchat Among College Students”. Social Media + Society, 3 (1); 1–13, [pobrane z https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2056305117691544. Data ostatniego dostępu: 01.03.2024].
Crystal, David (2010) Language and the Internet (second edition). Cambridge: Cambridge University Press.
Danek, Danuta (1972) O polemice literackiej w powieści. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Gajda, Stanisław (2008) „Gatunkowe wzorce wypowiedzi”. [W:] Danuta Ostaszewska, Romuald Cudak (red.) Polska genologia lingwistyczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 130–142.
Goroshko, Olena (2005) „Językowe właściwości tekstu elektronicznego. Analiza porównawcza angielskich i rosyjskich witryn internetowych”. (tłum.) Łukasz Witczak. [W:] Agnieszka Dytman-Stasieńko, Jan Stasieńko (red.) Język @ multimedia. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP; 411–421.
Grzenia, Jan (2006) Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hautsch, Jessica (2022) “Pic Sets, Fan Cognition, and Fannish Networks of Meaning”. Transformative Works and Cultures. 38 [pobrane z https://journal.transformativeworks.org/index.php/twc/article/view/2151/3015. Data ostatniego dostępu: 17.04.2024].
Imagined (2023) Like-Hate-Love [pobrane z https://archiveofourown.org/chapters/113443765. Data ostatniego dostępu: 26.04.2024]
Kaczmarz, Ewa (2018) „Wzorzec gatunku internetowego”. Prace Językoznawcze, 20 (1); 71–81.
Kępa-Figura, Danuta (2021) „Grzeczność językowa w polskich mediach społecznościowych – zarys problemu”. Socjolingwistyka, 35; 171–193. http://dx.doi.org/10.17651/SOCJOLING.35.10.
Krzempek, Monika (2006) „SMS jako genologiczne signum temporis”. Stylistyka, 15; 361–370.
Lisowska-Magdziarz, Małgorzata (2017) Fandom dla początkujących. Część I: Społeczność i wiedza. Kraków: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Malinowska, Ewa (2004) „Napisz do mnie przez telefon – od epistoły do SMS-a”. [W:] Danuta Ostaszewska (red.) Gatunki mowy i ich ewolucja. Tom II: Tekst a gatunek. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego; 189–197.
Maryl, Maciej (2015) _życie literackie w sieci. Pisarze, instytucje i odbiorcy wobec przemian technologicznych. Łódź: Instytut Badań Literackich PAN.
Mazurek, Kamil (2018) Facebook. Od portalu społecznościowego do narzędzia polityki. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.
Podviazkina, Alena (2020) „Polilog w mediach społecznościowych – tematyczna struktura tekstu a grzeczność językowa.” Prace Językoznawcze, 22 (4); 121–138.
Popiołek, Malwina (2018) Czy można żyć bez Facebooka? Rola serwisów społecznościowych w sieciowym społeczeństwie informacyjnym. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Powierska, Aleksandra (2023) „Fotograficzne peryferie Instagrama”. Kultura Współczesna, 121: Obrazy wykluczone; 16–29. http://dx.doi.org/10.26112/kw.2023.121.02.
Segev, Elad (2023) „Sharing Feelings and User Engagement on Twitter: It’s All About Me and You”. Social Media + Society, 6 (3); 1–13 [pobrane z https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/20563051231183430. Data ostatniego dostępu: 17.04.2024]
Serafinelli, Elisa (2020) „Networked Remembrance in the Time of Insta-Memories”. Social Media + Society, 8 (1); 1–12 [pobrane z https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2056305120940799. Data ostatniego dostępu: 21.03.2024].
Skudrzyk, Aldona (2005) Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Sobczak, Barbara (2020) „O funkcjach hasztagu na Twitterze”. Poradnik Językowy, 4; 35–50.
Szczepaniak, Martyna (2022) Język internetu w polskiej prozie współczesnej. Rozważania genologiczne i funkcjonalne. Praca doktorska: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Urzędowska, Aleksandra (2019) „Komentarz na facebooku jako quasi-gatunek internetowy – język i typologia”. Język. Komunikacja. Informacja, 14; 118–138.
Wojtak, Maria (2008) „Genologia tekstów użytkowych”. [W:] Danuta Ostaszewska, Romuald Cudak (red.) Polska genologia lingwistyczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN; 339–352.
Wolańska, Ewa (2002) „Właściwości komunikacyjne, genologiczne i językowe krótkiej wiadomości tekstowej (SMS). Wybrane zagadnienia”. Poradnik Językowy, 10; 21–30.
Wysokińska, Aleksandra (2016) „O czym chcemy powiedzieć światu? Socjologiczna analiza hashtagów na Twitterze i Instagramie”. [W:] Krzysztof Sakowski, Łukasz M. Plęsa (red.) Nowe media w języku, kulturze i literaturze. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego; 127–145.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2024 Półrocznik Językoznawczy Tertium